هدف، رساندن انسان به مقام شامخ اوست كه خصلت‌هاي خداي‌گونه است و بس. پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به امیرالمومنان علی علیه السلام فرمودند یا علی با وضوي كامل در اول وقت اقامه نماز كن و نماز را از اول وقتش به تاخیر نینداز چون تاخیر نماز بدون علت خداوند قهار را به خشم خواهد آورد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید وقتی آفتاب از نصف النهار گذشت درهای آسمان گشوده میشود و دعا در این هنگام مستجاب میگردد پس خوشا به حال كسی كه در این ساعت عمل صالح از او بالا رود ضمانت پیامبر اكرم برای نماز گزار دراول وقت: پیامبراكرم فرمود هیچ بنده ای نیست كه اهتمام به اوقات نماز نماید و مواضع آفتاب را برای وقت نمازش وقت كند مگر اینكه من ضمانت می كنم برای او در دم مرگ راحتی راه و دفع و رفع هموم و تألم و اندوه و نجات آتش را.

 در نامه ای كه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام برای محمد ابی بكر، زمانی كه او را به ولایت مصر گمارده بود، نوشت. می فرماید:

 مراقب اوقات نمازت باش و آن را در وقت مقرر خود به جا آور، به خاطر فراغت قبل از وقت نماز اقدام به اقامه آن نكن و همچنین به خاطر كاری كه داری آن را به تاخیر نینداز برای نمازت اهمیتی خاص قائل شو و حساب جدایی، برای آن باز كن و هرگز نمازت را تابع چیزهای دیگر قرار نده، بلكه سعی كن همه چیز را تابع وپیرو نماز كنی زیرا مردی از رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) از اوقات نماز پرسید حضرت چنین فرمود جبرئیل در هنگام زاول شمس كه آفتاب مقابل حاجب و ابروی راست او بود نازل شد. سپس جبرئئل وقت نماز عصر آمد كه در آن هنگام سایه هر چیز به قدر و اندازه ی خود آن چیز گردیده بود. سپس نماز مغرب را وقتی كه خورشید غروب كرد به جا آورد. آنگاه نماز عشاء را هنگامی كه حمره مغربیه زایل شد، خواند وبه جا آورد و سپس نماز صبح را هنگامی كه تاریكی آخر شب بود و ستارگان مشبك بودند به جا آورد.



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  91/01/27ساعت   توسط محمدعلي  | 
مرحوم استاد سيد محمد حسن قاضي (فرزند آيت‌الله سيد علي قاضي)

مرحوم آيت الله سيد علي قاضي، عرفان را يك صورت والايي از زندگي انسان‌هاي صحيح الاسلام (معتقد و اهل عمل به دستورات ديني) مي‌دانستند و توصيه ايشان به هر كس كه نزد ايشان مي‌آمد اين بود كه برو آنچه از نيكي مي‌داني درست عمل كن و بدان كه تو عارف خواهي بود.


منبع: كيهان فرهنگي شماره 206 

+ نوشته شده در  90/10/01ساعت   توسط محمدعلي  | 

اولین روز جهل انسان روزی است که خود را فارغ‌التحصیل بداند.وقتی طلبه‌ای یک بار کتابی را تدریس می‌کند یعنی فهمیده است و بعد از آن باید مطلبی اضافه کند و یا تألیفی داشته باشد.


نمی‌شود کسی اهل علم باشد و تألیفی نداشته باشد. اکثر کتاب بزرگان ما بین سن40 تا 60 سالگی نوشته شده است و بعد از این سن دیگر انسان توانایی لازم را ندارد. 
راهی را که می‌رویم از راهی که علمای گذشته می‌رفتند تفاوت دارد. علامه مجلسی در ابتدا 100 هزار شاگرد تربیت کرد و در آخر عمر گفت "هرگز آن شخصی را که می‌خواستم پیدا نکردم".


اکثر ما وقتی می‌خواهیم شخصی را از دریافت رشوه منع کنیم او را زاهدانه و عابدانه توصیه می‌کنیم اما آنچه مجلسی اول مد نظر داشت منش عارفانه بود.


شخص عارف ذات هر چیز را درک می‌کند. به همین دلیل نصایح و توصیه‌های انسان عارف تأثیر دارد.هنگامی که مسئولی به سراغ ما می‌آید و ما او را عالمانه و عابدانه توصیه می‌کنیم باید بدانیم که از این توصیه‌ها زیاد گفته می‌شود ولی توصیه‌ای اثر دارد که عارفانه باشد.


وراثت مادی زمانی به ارث می‌رسد که مورث (كسي كه اموالش تقسيم مي‌شود و از دنيا رفته) مرده باشد اما ارث معنوی زمانی منتقل می‌شود که وارث (موتوا قبل ان تموتوا) مرده باشد پس باید بر منیت‌ها غلبه کنیم تا مورد عنایت واقع شویم.



+ نوشته شده در  89/02/11ساعت   توسط محمدعلي  | 
حضرت علامه آورده‌اند: «در ایام تحصیل که در نجف بودم، مدتی ارتباط با ایران به سختی برقرار بود که موجب فقد زمینه مالی و کمبود وسایل اولیه رفاه می‌شد. علاوه، گرمی هوا در نیمی از سال، برای ما مشکلات بیشتر فراهم می‌کرد. به همین جهت روزی خدمت آیت‌الله قاضی رسیدم و قصه دل با او گفتم، ایشان نصایحی فرمودند. آن‌گاه که از خدمت استاد مراجعت کردم، گویی آن‌چنان سبکبارم که در زندگی هیچ‌گونه ملالی ندارم و مضمون پند ایشان را به صورت شعری درآوردم.»

دوش که غم پرده ما می‌درید
خار غم اندر دل ما می‌خلید

در بَرِ استاد خرد پیشه‌ام
طرح نمودم غم و اندیشه‌ام

کاو به کف آیینه تدبیر داشت
بخت جوان و خرد پیر داشت

پیر خرد پیشه و نورانی‌ام
برد ز دل زنگ پریشانی‌ام

گفت که «در زندگی ‌آزاد باش!
هان! گذران است جهان شاد باش!

رو به خودت نسبت هستی مده!
دل به چنین مستی و پستی مده!

زانچه نداری ز چه افسرده‌ای
و زغم و اندوه دل آزرده‌ای؟!

گر ببرد ور بدهد دست دوست
ور بِبَرد ور بنهد مُلک اوست

ور بِکِشی یا بکُشی دیو غم
کج نشود دست قضا را قلم

آنچه خدا خواست همان می‌شود
وانچه دلت خواست نه آن می‌شود



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  89/02/08ساعت   توسط محمدعلي  | 
عارف كامل علامه طباطبايي:

مسبحات (حديد، حشر، صف،‌ جمعه، تغابن و اعلي) را هرشب قبل از خواب بخوانيد و اگر نتوانستيد لااقل سوره مباركه حشر را حتما بخوانيد.





+ نوشته شده در  89/01/15ساعت   توسط محمدعلي  | 
نخستین دستور عرفانی
مرحوم استاد علامه طباطبایی فرمودند که استاد ما عارف عظیم و سالک مستقیم مرحوم حضرت آیت الله حاج سید علی قاضی تبریزی، اولین دستوری
که می دادند ذکر یونسی بود؛ لا اله الّا انت سبحانک انّی کنت من الظالمین (سوره انبیاء، آیهٴ 88 ) که در مدت یکسال در وقت خاص به حالت سجده چهار صدبار
خوانده شود و دیگر مسبحات ستّ ( سورههای حدید، حشر، صف، جمعه، تغابن، اعلی ) که هر شب تلاوت شود.»
 

+ نوشته شده در  88/12/05ساعت   توسط محمدعلي  | 

تمجید امام از مقام میرزا جواد آقا

علامه طهرانی می فرمود :
مرحوم صدیق ارجمند آیة الله شیخ مرتضی مطهری ـ رحمة الله علیه ـ به حقیر گفت: من خودم از رهبر انقلاب، آیه الله خمینی ـ اعلی الله تعالی مقامه ـ شنیدم که می فرمود:
در قبرستان قم یک مرد خوابیده است و او حاج میرزا جواد آقای تبریزی است!
علامه طهرانی می فرماید:
« جناب آقای سید هاشم حداد [ عارف نامی و شاگرد برجسته سید علی آقا قاضی] از قبرستان معروف به « شیخان» بسیار مبتهج بودند و می فرمودند: بسیار پر نور و پر برکت است و خدا می داند چه نفوس زکیه و طیبه ای در اینجا مدفونند.
پس از قبر مطهر بی بی که


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  88/11/22ساعت   توسط محمدعلي  | 

آيت‌الله امجد:

 علامه طباطبایی از قول استادش آقای قاضی می فرمود تمام فیوضات بدست امام حسین (عليه‌السلام) می باشد و  پیشکارش (حضرت) ابوالفضل است .


+ نوشته شده در  88/11/22ساعت   توسط محمدعلي  | 

آیت الله سید عبدالکریم کشمیری(ره):

« او مردی الهی و ملکوتی بود، اهل این زمین نبود، ما هر هم و غمی از امور دنیا و معنویات داشتیم وقتی پیش آقای قاضی می رفتیم برطرف می شد. » 
« توکلش بر خدا قوی بود و ضمیر را می خواند، منزوی از خلق بود و سجده یونسیه را زیاد انجام می داد و به فنای فی الله رسیده بود. » 

« رفیقش، خدا بود اگر با افرادی همانند آیت الله سید جمال گلپایگانی و امثال این بزرگان رفت و آمد داشت نه از باب رفاقت سلوکی بلکه از جهت آشنایی بود. » 

آيت‌الله قاضي خطاب به سيدهاشم حداد مي‌فرمايند: « این بدن ما حکم استر را برای ما دارد. هر چه بیشتر به آن خدمت کنی بیشتر می توانی از آن استفاده کنی


+ نوشته شده در  88/11/21ساعت   توسط محمدعلي  | 

جانشین مرحوم قاضی

آیت الله شیخ محمد حسن معزّی تهرانی نقل کرد که : 
کسی از مرحوم آقا میرزا علی قاضی سؤال نمود که پس از خود چه کسی را جانشین خود قرار می دهید؟ ایشان فرموده بود: 
« این سفره ای بود که برچیده شد، حال اگر کسی را می خواهید، آقا سید محمد حسین طباطبائی تبریزی فرد شایسته ای است. »

دستگیری پس از وفات 

از آیت الله نجابت نیز نقل شده است: 
« در ایام نوروز با چند تن از دوستان به زیارت مرقد آیت الله قاضی می رفتیم. یکی از ما خطاب به روح آن جناب عرض کرد: نوروز است و ما از شما عیدی می خواهیم. ناگهان در همان بیداری مشاهده کردیم که جسم آیت الله قاضی با عمامه و عبا و ابریقی از گلاب بیرون آمد و بر کف دست ما از آن گلاب ریخت و فرمود: 
« من از خدا خواسته ام جسمم در برزخ در اختیار خودم باشد. » 
از استاد فاطمی نیا نقل شده که فرموده اند: 
« هنوز هم مرحوم قاضی به خانه شاگرد شاگردان خود می آید و به آنان دستورات سلوکی می دهد. » 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  88/11/21ساعت   توسط محمدعلي  | 

آداب قرائت قرآن

آیت الله شیخ محمد تقی آملی(ره) می فرمود: 
من در بحث فقه آیت الله سید علی آقا قاضی شرکت می کردم. روزی از ایشان سؤال کردم ـ آن روز هوا بسیار سرد بود ـ که ما می خوانیم و می شنویم که عده ای موقع قرائت قرآن کریم جلویشان آفاق باز می شود و غیب و اسرار برای آنها تجلی می کند... و در حالی که ما قرآن می خوانیم و چنین اثری نمی بینیم؟!
مرحوم قاضی مدت کوتاهی به چهره من نظر کرد سپس فرمود: 
« بلی! آنها قرآن کریم را تلاوت می کنند و با شرائط ویژه، رو به قبله می ایستند... سرشان پوشیده نیست، کلام الله را با هر دو دستشان بلند می کنند، و با تمام وجودشان به آنچه تلاوت می کنند توجه دارند و می فهمند جلوی چه کسی ایستاده اند! 
اما تو قرآن را قرائت می کنی در حالی که تاچانه ات زیر کرسی رفته ای؟! و قرآن را روی زمین می گذاری در آن می نگری ...؟! »
آیت الله شیخ محمد تقی آملی می گفت: بلی، من همین طور قرآن می خواندم و زیاد به قرائت آن می پرداختم، مثل اینکه مرحوم قاضی با من بود و مراقب و ناظر وقت قرائتم بوده است. بعد از این ماجرا با تمام وجودم به سویش شتافتم و ملازم جلسه هایش شدم ...»


+ نوشته شده در  88/11/21ساعت   توسط محمدعلي  | 

طمع در معنویت و سلوک

آیت الله سعادت پرور می فرمود:
« از مرحوم آقای قاضی پرسیدند: این چگونه است که سالک هر چه پیش می رود دوست دارد آثار و نتایج اعمالش را از مکاشفات و واردات قلبیه ببیند و آیا این در نیّت و انگیزه و اخلاص سالک اثر سویی نمی گذارد؟ 
مرحوم آقای قاضی در جواب فرموده بود: 
« خداوند متعال به خاطر اینکه ما از سیر وسلوک منقطع نشویم و همیشه شور و حال انجام اعمال و افعال را داشته باشیم، ما را در این باره «طماع» آفریده است. 
مرحوم علامه طباطبائی در تبیین نظر استادشان می فرمود: 
« چون این طمع و حرص درباره خودش می باشد اشکال و ایرادی ندارد. »

پول با برکت

آیت الله سید عباس حسینی کاشانی می فرمود: 
« در ایامی که نجف اشرف بودیم دوستی داشتم که در امرار معاش دچار سختی و فشار بسیاری شده بود؛ روزی به محضر آقای قاضی رفت و عرض کرد: آقا! خداوند سبحان به من تمام چیزهای خوب را داده است جز اینکه سخت در فقر و فاقه هستم و فشار بسیاری را از این لحاظ تحمل می کنم، اگر ممکن است چاره ای برای این مشکل من بنمائید. 
مرحوم آقای قاضی 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  88/11/21ساعت   توسط محمدعلي  | 

آیت الله شیخ علی سعادت پرور(ره) می فرمود:

***« عادت و دأب مرحوم آقای قاضی در تربیت و سیر سالکان بر این استوار بود که در ابتدای امر، احادیث مربوط به غیبت و ظهور امام عصرـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ را به سالکان تدریس و تبیین می کرد.

***« مرحوم عارف کامل آیت الله میرزا علی اکبر مرندی در برخی از نامه هایش به علامه طباطبائی، نوشته بود: 
« مرحوم استاد آقا قاضی ما را خسر الدنیا و الآخره کرده!
نه از دین بهره ای داریم و نه از آخرت! » 
و منظورش این بود که کسی که بوی آقای قاضی به او خورده بود دیگر میل و رغبتی به دنیا و آخرت از خود نشان نمی داد و تنها غم و همش رسیدن به 
« او» (خدا) بود. »
***« از مرحوم آقای قاضی پرسیدند: این چگونه است که سالک هر چه پیش می رود دوست دارد آثار و نتایج اعمالش را از مکاشفات و واردات قلبیه ببیند و آیا این در نیّت و انگیزه و اخلاص سالک اثر سویی نمی گذارد؟ 
مرحوم آقای قاضی در جواب فرموده بود: 
« خداوند متعال به خاطر اینکه ما از سیر وسلوک منقطع نشویم و همیشه شور و حال انجام اعمال و افعال را داشته باشیم، ما را در این باره «طماع» آفریده است. 
مرحوم علامه طباطبائی در تبیین نظر استادشان می فرمود: 
« چون این طمع و حرص درباره خودش می باشد اشکال و ایرادی ندارد. »

+ نوشته شده در  88/11/17ساعت   توسط محمدعلي  | 
آيت‌الله قاضي خطاب به آيت‌الله حسنعلي نجابت مي‌فرمايند:

((هر حقي كه كسي گردن تو دارد بايد ادا كني. تا ادا نكني باب روحانيت، باب معرفت و باب قرب بازشدني نيست)).

+ نوشته شده در  88/11/15ساعت   توسط محمدعلي  | 
آيت‌الله قاضي:

انس من با ارواح مومنين، بيش از انس با زندگان است.

هيج‌كس در اين عالم باندازه عارف تنها نيست. او صاحب‌خانه را رزاق مي‌بيند و مي‌بيند كه ديگران اسباب را رزاق مي‌بينند و قهراً وحشت مي‌كند.

عارف چون خداي را شناخت، چيزهايي مي‌فهمند كه ديگران نمي‌فهمند و آنچه مردم مي‌فهمند را سراب مي‌بيند و در غربت است از مردم نه از باب كبر بلكه از باب اينكه خدايي است و حالاتش فرق دارد با مردم.

آيت‌الله نجابت: گاهي آقاي قاضي در اتاق كه بود چشمشان به جايي خيره مي‌شد و گاهي تا سه روز در همين حال بودند و قلب و نبض هم كار نمي‌كرد و يك نوع موت اختياري بود و تجرد از ماده و بعد تجرد از صورت بود. تخليه روح از بدن.

آيت‌الله امجد: آقاي قاضي به مقام ثبات رسيده بودند در اثر توسل به اهل بيت عليهم‌السلام و مخصوصاً توسل به حضرت ابوالفضل عليه‌السلام.

+ نوشته شده در  88/11/15ساعت   توسط محمدعلي  | 
ابن فهد در کتاب « تحصین » خود چنین می نویسد :
((گفتم : « ای راهب ! بنده ی خدا کی شیرینی انس با خدا را می چشد ؟ » گفت : « وقتی که مودت صاف و زلال شد .» گفتم : « مودت کی صاف می شود ؟» گفت : « وقتی که تمام غمها به یک غم تبدیل شود .».))
در محجه البیضا در بیان نشانه ها آمده :
« اگر با مردم آمیخت ، به کسی می ماند که در جماعتی تنها باشد و در خلوت خود مانند یک جماعت است . در وطن غریب است به مردم توجه ندارد و در سفر گویا که مسافر نیست . - چون خدا را همراه دارد - وقتی که نیست هست و وقتی که هست نیست . - شاید اشاره به قدرت تجرد روح یا طی الارض باشد - با تن خود در اجتماع است ولی با قلب خود تنهاست . »   (المطالب السلوکیه) 

+ نوشته شده در  88/11/15ساعت   توسط محمدعلي  | 
آيت الله سيد علي قاضي مي‌فرمود: «من هر چه دارم از قرآن و سيد الشهداء (عليه‌السلام) دارم».
در مجلس روضه‌ي سيد الشهدا بدون توجه به آنان که بر او خورده مي‌گرفتند، کفش ميهمانان را جفت کرده تميز مي‌کرد.

آيت الله سيد ابوالقاسم خويي مي‌فرمود:« من هر وقت مي‌رفتم مجلس آقاي قاضي، کفشهايم را مي‌گذاشتم زير بغلم که مبادا آقاي قاضي آنها را جفت کرده يا تميز کند».

+ نوشته شده در  88/11/15ساعت   توسط محمدعلي  | 

مذاهب جن

آیت الله حسن زاده آملی می نویسد :
جناب استاد ما علامه طباطبائی صاحب تفسیر قیم و عظیم «المیزان»-رضوان الله علیه- فرموده است
که : استاد ما مرحوم آقا سید علی قاضی حکایت کرده که کسی از جن پرسیده است ( و فرموده است
شاید آن کس خود مرحوم آقای قاضی بوده است) : طائفه جن به چه مذاهب اند ؟ آن جن در جواب 
گفت : طائفه جن مانند انس دارای مذاهب گوناگون اند، جز اینکه سنی ندارند، برای اینکه در میان ما
کسانی هستند که در واقعه غدیر خم حضور داشتند و شاهد ماجرا بوده اند.(اسوه عارفان ص ۴۸)

حافظ شیرازی

مرحوم قاضی، حافظ شیرازی را هم عارفی کامل می دانستند و اشعار مختلف او را شرح منازل و 
مراحل سلوک تفسیر می فرمودند.

+ نوشته شده در  88/11/14ساعت   توسط محمدعلي  | 

علامه طباطبایی فرمودند: سوره های مسبحات که با یسبح و سبح شروع می شود، پنج عدد است:

سوره حدید، حشر، صف، جمعه و تغابن .

در روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله این پنج سوره را هر شب قبل از خواب می خواندند . از سبب قرائت این سوره ها سؤال کردند; حضرت جواب فرمودند: «در هر یک از این سوره ها آیه ای است که به منزله هزار آیه از قرآن است .»

(محمد حسین، حسینی طهرانی، مهر تابان، قم، انتشارات باقرالعلوم علیه السلام، صص 157- 156) .

«علامه طباطبایی فرمودند: «مرحوم قاضی اول دستوری که می دادند، ذکر یونسی بود و دیگر مسبحات است که هر شب تلاوت شود .

فرمودند: در خبر مسبحات خمس است که سوره اعلی را ندارد و ما این حدیث را به مرحوم قاضی عرضه داشتیم و ایشان با وجود این، سخت مصر بودند که سوره اعلي قرائت شود . زیرا خودش هم چیزهایی می دانست که از استادان سینه به سینه اخذ کرده بود .»

(حسن، حسن زاده آملی، هزار و یک نکته، قم، مرکز نشر فرهنگی رجاء، چاپ دوم، 1356، صص 5- 6) .

علامه طباطبايي تأكيد بسيار داشتند كه سالك هر شب اين سور را بخواند و اگر نتوانست لااقل سوره مباركه حشر را حتما بخواند.


+ نوشته شده در  88/11/11ساعت   توسط محمدعلي  | 

سید علی آقا قاضی در یکی دیگر از نامه هایش چنین می نگارد: « بسم الله الرحمن الرحیم، بعد حمدالله جل شأنه و الصلاة والسلام علی رسوله و آله؛ حضرت آقا! تمام این خرابی ها که از جمله است وسواس و عدم طمأنینه، از غفلت است؛ و غفلت کمتر مرتبه اش، غفلت از اوامر الهیه است و مراتب دیگر دارد که به آنها إن شاء الله نمی رسید و سبب تمام غفلات، غفلت از مرگ است و تخیل ماندن در دنیا؛ پس اگر می خواهید از جمیع ترس و هراس و وسواس ایمن باشید دائماً در فکر مرگ و استعداد لقاء الله تعالی باشید و این است جوهر گرانبها و مفتاح سعادت دنیا و آخرت؛ پس فکر و ملاحظه نمائید چه چیز شما را از او مانع و مشغول می کند، اگر عاقلی! 


و به جهت تسهیل این معنی چند چیز دیگر به سر کار بنویسد بلکه از آنها استعانتی بجوئی: 
اول ـ بعد از تصحیح تقلید یا اجتهاد مواظبت تامه به فرائض خمسه و سائر فرائض در احسن اوقات؛
و سعی کردن که روز به روز خشوع و خضوع بیشتر گردد؛ 
و تسبیح صدیقه طاهره ـ صلوات الله علیها ـ بعد از هر نماز؛ 
و خواندن آیه الکرسی ـ کذلک ـ ؛
و سجده شکر و خواندن سوره « یس » بعد از نماز صبح؛
و « واقعه» در شبها؛ 
و مواظبت بر نوافل لیلیه؛ 
و قرائت مسبّحات در هر شب قبل از خواب و خواندن معوذات در شفع و وتر و استغفار هفتاد مرتبه در آن و ایضاً بعد از صلاة عصر؛
و این ذکر را بعد از صلوات صبح و مغرب یا در صباح و عشاء ده دفعه بخوانید: « لا إله إلا الله وحده لا شریک له، له الحمد و له الملک و هو علی کل شیء قدیر، أعوذ بالله من همزات الشیاطین و أعوذ بک ربی أن یحضرون إن الله هو السمیع العلیم. » 
مدتی به این مداومت نمائید بلکه حالی رخ دهد که طالب استقامت شوید إن شاء الله تعالی.


+ نوشته شده در  88/11/11ساعت   توسط محمدعلي  | 
توصیه های عبادی

    آقای قاضی بر انس با
قرآن تأکید بسیار داشتند، از جمله در نامه ای به یکی از شاگردانشان این چنین می فرمایند: « علیکم بقراءة القران الکریم فی اللیل بالصوت الحسن الحزین فهو شراب المؤمنین: بر شما باد به قرائت قران کریم در شب، با صدای زیبا و غم انگیز، پس آن شراب مؤمنین است. »

    و می فرمودند: « و آن قرة العیون مخلصین را همیشه در چشم داشته باشید و با آن هادی طریق مقیم و صراط مستقیم سیر نمایید و از جمله سیرهای شریف آن قرائت است به حسن صوت و آداب دیگر، خصوص در بطون لیالی ».

    و نیز می فرمودند:« بر شما باد به قرائت قرآن کریم در شب با صدای زیبا و غم انگیز، پس آن نوشیدنی و شراب مؤمنان است. تلاوت قرآن کمتر از یک جزء نباشد. »

    نظر ایشان در مورد نماز این بود که:« اگر نماز را تحفظ کردید همه چیزتان [محفوظ] می ماند. »ایشان به نماز اول وقت بسیار تأکید داشتند.

    آیت الله مصباح در این مورد می فرمودند: « مرحوم علامه [طباطبائی] و [ آیت الله العظمی] آقای بهجت از مرحوم آقای قاضی (ره) نقل می کردند که ایشان می فرمودند: « اگر کسی
نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد، مرا لعن کند! ( و یا فرمودند: به صورت من تف بیاندازد! ) »


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  88/10/21ساعت   توسط محمدعلي  | 
مطالب زیر گزیده ای از توصیه ها و وصایای آیت الله سید علی قاضی)ره) است که به شاگردان و اطرافیان خود فرموده اند و ما آن ها را به اختصار ذکر می نماییم. باشد که کلامش چون صاعقه ای بر قلبمان بدرخشد و راهنمایمان در تاریکی ها باشد.

نماز

شما را سفارش می کنم به اینکه نمازهایتان را در بهترین و با فضیلت ترین اوقات آنها به جا بیاورید و آن نمازها با نوافل، 51 رکعت است؛ پس اگر نتوانستید، 44 رکعت بخوانید و اگر مشغله های دنیوی نگذاشت آنها را به جا آورید، حداقل نماز توابین را بخوانید [ نماز اهل انابه و توبه هشت رکعت هنگام زوال است ].

مرحوم علامه طباطبایی و آیت الله بهجت از ایشان نقل می کنند که می فرمودند:
« اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد مرا لعن کند. »


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  88/10/20ساعت   توسط محمدعلي  | 
احترام به امام خمینی (ره)

آیت الله حاج شیخ عباس قوچانی (ره) می فرمودند: « در نجف اشرف با مرحوم قاضی جلساتی داشتیم و غالباً افراد با هماهنگی وارد جلسه می شدند و همدیگر را هم می شناختیم.در یک جلسه ناگهان دیدم که سیّد جوانی وارد شد، مرحوم قاضی بحث را قطع کردند و احترام زیادی به این سیّد جوان نمودند و به آن سید جوان فرمودند:« آقا سیّد روح الله! در مقابل سلطان جور و دولت ظالم باید ایستاد، باید مقاومت کرد، باید با جهل مبارزه کرد. »


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  88/10/08ساعت   توسط محمدعلي  | 

علامه طباطبایی، از فلاسفه و مفسرین نامدار جهان اسلام و از شاگردان مرحوم قاضی در بارهٔ او چنین می‌گوید:

« ما هر چه داریم از مرحوم قاضی داریم.  »

او همچنین می‌گوید:

« مرحوم قاضی در تفسیر قرآن کریم ید طولایی داشت و این سبک تفسیر آیه به آیه را ایشان به ما تعلیم داد و ما در تفسیر از مسیر و روش ایشان پیروی می‌کنیم. و در فهم معانی روایات وارده از ائمه معصومینذهن بسیار باز و روشنی داشتند و ما طریقهٔ فهم احادیث را که فقه الحدیث گویند از ایشان آموختیم.  »

مرحوم سید هاشم حداد، از عرفای معاصر و شاگرد علامه قاضی، درباره او می‌گوید:

« از صدر اسلام تا کنون عارفی به جامعیت مرحوم قاضی نیامده‌است.  »

او همچنین می‌گوید:

« مرحوم آقای قاضی یک عالمی بود که از جهت فقاهت بی‌نظیر بود. از جهت فهم روایت و حدیث بی‌نظیر بود. از جهت تفسیر و علوم قرآنی بی‌نظیر بود، حتی، از جهت تجوید و قرائت قرآن. و در مجالس فاتحه‌ای که احیانا حضور پیدا می‌نمود، کمتر قاری قرآن بود که جرات خواندن در حضور وی را داشته باشد، چرا که، اشکال‌های تجویدی و نحوهٔ قرائتشان را می‌گفت.  »

[۳]

آیت الله خسروشاهی از علامه طباطبائی نقل می‌کردند که:

« کتابهای معقول را خواندم ولی وقتی خدمت سید علی آقا قاضی رسیدم فهمیدم که یک کلمه هم نفهمیدم!
+ نوشته شده در  88/09/28ساعت   توسط محمدعلي  | 
حسن خلق

« ولا یکون حسن الخلق إلا فی کل ولیّ و صفی لأن الله تعالی ابی ان یترک الطافه و حسن الخلق الا فی مطایا نوره الا علی و جماله الا زکی:
و نمی باشد خلق نیکو مگر در دوستان خدا و برگزیدگان پروردگار عالم، چرا که حضرت حق نخواسته است که در روز ازل الطاف خود را و خلق نیکو را در همه کس بگذارد مگر در کسانی که متحمل نور او باشند و دل خود را به نور الهی مصفی نموده باشند. »


آیت الله قاضی از کملین است، او عالم و مجتهد است، فقیه و اصولی است، فیلسوف است، ادیب و ریاضی دان است. عارف است، کوه است و لطیف و مهربان، راستی مگر کوه هم لطیف می شود؟ او می خواهد در تمام زمینه ها محبوبِ محبوبِ خود باشد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  88/09/28ساعت   توسط محمدعلي  | 
چشم ترس، اثر مراقبه

آقا سید هاشم حداد می فرمودند: « من در تمام مدت سلوک در خدمت مرحوم آقا (قاضی) نامحرم نمی دیدم، چشمم به زن نامحرم نمی افتاد.
یک روز مادرم به من گفت: عیال تو از خواهرش خیلی زیباتر است.
 من گفتم: من خواهرش را تا به حال ندیده ام، گفت: چطور ندیده ای در حالی که بیشتر از دو سال است که در اطاق ما می آید و می رود و غالباً بر سر یک سفره غذا می خوریم؟! به رسم اعراب که زنانشان حجاب درستی ندارند و در منزل غالباً همه با هم محشورند؛ در عین عصمت تام و عفت کامل.من گفتم: والله! که یک بار هم چشم من به او نیفتاده است!! و این عدم نظر نه از روی حفظ و خودداری چشم بوده است؛ طبعاً حالشان اینطور بوده است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  88/09/28ساعت   توسط محمدعلي  | 
اتب توحیدی    بذل جان برای خداپرستی    علم توحید، بالا و والا ترین علم
    چهل سال با حضرت حقّ    توحید، حقیقت انکار ناپذیر    بیائید، ای موحدین توحید افعالی!
    مشاهدات توحیدی          

    امام خمینی (ره) می فرمودند: « قاضی کوهی بود از عظمت و مقام توحید. »

    مراتب توحیدی

    از آیت الله نجابت نقل شده است که: « ایشان وقتی سخن از توحید می شد، به هیچ کس اعتنا نمی کرد. »

    آیت الله نجابت می گوید: « بنده اول مجلسی که مفصل محضر آقای قاضی رسیدم، ایشان خیلی گرم گرفتند و آقایی فرمودند و ما هم که خوش بودیم، در اثر التفات زیاد ایشان زبانمان باز شد. گفتیم: آقا این وضعی که اهل معرفت دارند، به خیال است یا به حقیقت؟ـ رضوان خدا بر ایشان ـ چشمهایش را درشت کرد و فرمود: دیگر این سخن را نگو، اینها همه عاقل هستند، عمرشان را برای خیالی که هیچ ارزش ندارد تلف می کنند؟!

     ارزش خیال به اندازه خود خیال است. یعنی توحید خیالی ارزش ندارد. تا شخصی یگانگی پروردگار عالم را به صرف روح، به صرف نور خدا، به صرف خود خدا، به صرف وجود حقیقی نشناسد، ارزش فوق العاده ای ندارد. »


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  88/09/28ساعت   توسط محمدعلي  | 

جلسه در اتاقی محقر، در خانه مرحوم آیت الله کشمیری که در قم واقع است، انجام می‌شود. با توجه به روحیات آیت الله کشمیرى، به نظر می‌آید آنچه انجام این مصاحبه را برای آن بزرگوار پذیرفتنی و آسان تر می‌کند، حضور جمعی محدود (شش نفر) آن هم عده‌ای آشنا است؛ به ویژه این‌که مسؤولیت گفت‌وگو _ یا به اصطلاح، مصاحبه_ را یکی از شاگردان خاص ایشان، حاج شیخ جعفر ناصری ـ زید عزه الشریف ـ بر عهده دارد. آیت الله کشمیری همراه حضار وارد می شود و پس از لحظاتی سخن شروع می شود.

مصاحبه کننده –که همان گونه که گفتیم از شاگردان خاص ایشان است – با سخنانی آمیخته از ارادت و ادب، چنین آغاز می‌کند:



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  88/09/27ساعت   توسط محمدعلي  |